The making of … “Die Entführung der Europa”

In deze blog laten we u enkele fases in the making of … “Die Entführung der Europa” middels foto’s mee beleven.

Werken in steen vergt een uiterste concentratie

Leo Horbach reisde in 2014 naar het dorpje Laas (Lasa) in de Vinschgau/Südtirol Italië. Hier delft men in de Jennwand onder de Laaser Spitze in de Weisswasserbruch op een hoogte van 2200 m. de beroemde Laaser Marmor. De beeldhouwer is hier geen onbekende; hij werkt hier vaker ter plekke aan grotere marmeren beelden.

Start met een blok (90x90x35 cm), ruwe schets op het blok aanbrengen, met diamantzagen grote stukken weghalen. Daarna met beitels vormen verder uitwerken. Laatste fase is het slijpen en polijsten.

Laaser Marmor is een van de hardste marmersoorten. Doordat deze marmer in zijn ontstaan twee keren een metamorfose heeft ondergaan, kent hij geen insluitingen en heeft hij een zeer homogene structuur met grote kristallen. De Laaser marmer bestaat voor 98% uit calciumcarbonaat. Meer informatie vindt u op www.lasamarmo.it

Bewerking gebeurt eerst liggend en nadat het blok overeind gezet is op de sokkel, gaat het bewerken in staande positie. Het machinaal bewerken is bij dit formaat wel een must! Machines met diamantschijven, persluchthamers en widiabeitels, doch de finishing touch: het schuren en polijsten, gaat nog met de hand. Zeker als men weet dat de totale fabricage maar zo’n 120 uren kostte.